Bootcamp, puls & styrke

FAKTA

  • Antal deltagere underordnet
  • Specifikt bootcampforløb på 10 uger
    eller Bootcamp-øvelser i Puls & Styrke-forløb
  • Minimum 1 times træning om ugen
  • Kræver omklædning
  • Fysisk hårdt
  • Kræver plads til at gå rundt imellem hinanden

Bootcamp og Puls & Styrke

Med Bootcamp og Puls & Styrke trænes hele kroppen. Tempoet er højt, pulsen kommer op, og deltagerne bliver hjulpet til at yde deres bedste. De to træningsformer kan kombineres eller dyrkes hver for sig. De passer også godt sammen med EFFEKT.

Inden træningen går i gang, sørger jeg for grundig opvarmning, så deltagere og muskler er klar til et forløb med høj intensitet.

Bootcamp
Bootcamp er CrossFit-inspireret træning, som giver stor effekt på kort tid. Her laver vi kropsvægtsøvelser uden redskaber. Alle kan være med, og jeg hjælper hver enkelt deltager til at finde det helt rigtige niveau.

I træningen fokuseres på kernestyrke, kondition og udholdenhed. Øvelserne sætter flere muskelgrupper i spil på én gang og styrker kroppen i dens naturlige bevægelser. Det er især vigtigt for at forebygge skavanker som “hold i lænden” og andre smerter, som typisk opstår i forbindelse med dagligdags bevægelser.

Bootcamp kan være en del af et forløb med flere træningsformer eller 10 ugers målrettet træning, hvor medarbejderne starter og slutter med en test, så de kan følge deres egen fremgang.

Et træningspas varer en time, hvoraf den intense del (Workout Of the Day – WOD) typisk tager mellem 10 og 25 minutter. Øvelserne udføres med meget høj intensitet, som enten laves på tid, antal runder eller gentagelser. Det giver hurtig effekt på kondition og fedtforbrænding.

Puls & Styrke
Her får medarbejderne sved på panden, imens hele kroppen trænes. Træningen indeholder bl.a. forskellige former for intervaltræning, fx TABATA, 10-20-30-systemet og cirkeltræning. Der er fart på, mange små sejre undervejs, og hver deltager kan præstere efter eget niveau. Puls & Styrke er den hurtige genvej til at komme i form.

TABATA består af 8 intervaller med 20 sekunders arbejde og 10 sekunders pause – i alt 4 minutter med udvalgte øvelser. 10-20-30-systemet er simpel intervaltræning, som især er velegnet til nybegyndere. Først løber deltagerne med lav hastighed i 30 sekunder, så i moderat tempo i 20 sekunder og til sidst hurtigt i 10 sekunder. Det gentages 5 gange, svarende til 5 minutter i alt. Cirkeltræning er klassisk intervaltræning, hvor deltagerne typisk skal igennem 6-8 poster med forskellige puls- og styrkeøvelser.

Forskning har vist, at TABATA er en af de mest effektive metoder til at forbedre træningspræstation og iltoptag, og at 10-20-30-metoden gør os både hurtigere og sundere.

Det hele tilpasses jeres lokaler. Løb og hop kan fx erstattes af høje knæløftninger og raskt trav eller løb på stedet. Effekten og glæden er den samme, uanset om det foregår i en sportshal, udenfor eller i et kontorlandskab.

Styrker

  • Muskler i hele kroppen
  • Styrke og udholdenhed
  • Pulsen kommer op (iltoptagelse)
  • Træningspræstation og hurtighed
  • Fedtforbrænding
  • Sundhed

”Det skal være sjovt og effektivt at træne”

Heidi Kynde Nielsen